Volkswagen fortsätter att förbättra Golf – får 5 stjärnor i tuffare Euro NCAP-test

Säkerheten först: Volkswagen har återigen fått toppbetyget 5 stjärnor för Golf i Euro NCAP:s krävande säkerhetstester. Den europeiska konsumentskyddsorganisationen gav mycket höga betyg inom alla undersökta områden. Golf imponerande särskilt när det gällde säkerheten för vuxna passagerare, barn och utsatta trafikanter liksom när det gällde förarstödsystemen.

Vid en sidokollision bidrar mittkrockkudden till att förhindra eventuell kontakt mellan huvudena på de personer som sitter i framsätena.
Vid en sidokollision bidrar mittkrockkudden till att förhindra eventuell kontakt mellan huvudena på de personer som sitter i framsätena.
  • Högsta betyg i Euro NCAP-testet: ännu ett femstjärnigt betyg för Golf
  • Mittkrockkudde* fram är nu standard
  • Resultaten understryker Volkswagens höga säkerhetsstandarder
  • Euro NCAP lovordar Volkswagen för kontinuerliga förbättringar

Den senaste versionen av Golf är utrustad med ett omfattande säkerhetskoncept som uppfyller de nya, strängare testkraven. Därför är den kompakta Volkswagen-modellen fortfarande en av de bästa i sin klass. I standardutrustningen ingår nu även krockkudde i framsätenas mitt. 

Golf har klarat sin senaste säkerhetskontroll med glans. Efter att modellen redan 2019 tilldelades 5 stjärnor i linje med den Euro NCAP-standard som då gällde, har den nu fått sin imponerande säkerhetsnivå verifierad i den modifierade versionen av testproceduren, som har varit på plats sedan 2020.

Även om den tidigare bedömningen skulle ha varit giltig i ytterligare tre år, beslöt Volkswagen att uppdatera säkerhetsnivån för sin mest framgångsrika modell – och låta testa den enligt de nya betydligt strängare standarderna.

Av de totalt 21 testerna genomfördes 14 nyligen enligt den uppdaterade proceduren – och med stor framgång. Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen säger:
– De flesta fordonstillverkare tenderar att rida ut den tidigare bedömningen, vissa kanske till och med överväger säkerhetsbegränsningar för att behålla konkurrenskraften. Därför är det fantastiskt att se Volkswagen kontinuerligt förbättra säkerheten för Golf, att hålla sig à jour med den senaste utvecklingen och hålla jämna steg med konkurrenterna.

En viktig säkerhetsdetalj här är den nya mittkrockkudden för framsätena, som nu ingår i standardutrustningen* för Golf. Vid en sidokollision bidrar detta till att förhindra eventuell kontakt mellan huvudena på de personer som sitter i framsätena. En extra midjebältessträckare för framsätena förbättrar säkerheten ytterligare. I kategorin ”Skydd av vuxna” fick Golf hela 88 procent av de högsta möjliga poängen.

Golf uppnådde ett resultat på 87 procent för ”Skydd av barn”. Betyget baseras på tre viktiga aspekter: Utöver det skydd som tillhandahålls av barnsäkerhetssystem i händelse av en frontal- eller sidokrock, ligger fokus här också på alternativen för säker installation av bilbarnstolar av olika storlekar, samt den utrustning som en bil erbjuder för säker transport av barn.

I kategorin ”Förarstödsystem” imponerade Golf med 79 procent av den maximala poängen. Bland annat fungerade det automatiska nödbromssystemet bra i tester som involverar reaktion på andra fordon. Även förarvarningssystemet och bromssystemet vid mötande fordon när man svänger (båda är standardutrustning) bidrog positivt till resultatet.

Förutom passagerarskydd i bilar undersöker Euro NCAP även hur väl automatiska nödbromssystem kan skydda utsatta trafikanter som fotgängare och cyklister i händelse av en förestående kollision. I den här kategorin fick Golf – som är utrustad med Front Assist med automatisk nödbromsning som standard – ett resultat på 74 procent.

Därmed understryks den höga säkerhetsstandarden för Golf och Volkswagen fortsätter sin framgångssaga i Euro NCAP: I mars 2022 fick ID.5, Polo och Taigo alla betyget 5 stjärnor. I oktober 2020 respektive april 2021 uppnådde ID.3 och ID.4 de högsta betygen. 2019 fick T-Cross också toppbetyg vid sidan av Golf.

Euro NCAP:s utvärderingsprogram (European New Car Assessment Programme) har varit en strikt måttstock för säkerhetsnivån för nya bilmodeller i Europa sedan 1997. Den ger bilköparna uppdaterad information om säkerheten hos nya, populära modeller. Testprocedurerna och kraven för standard assistanssystem och passiv säkerhet höjs med jämna mellanrum – ungefär vartannat år.

Mer information om testerna på Golf finns på www.euroncap.com.

* Golf (grundversionen), Golf e-Hybrid och Golf Sportscombi (grundversionen) har mittkrockkudden som standard sedan modellår 2023, det vill säga från och med vecka 25, 2022. Golf-versionerna R-Line, GTE, GTI, R, Sportscombi R-Line, Sportscombi R och Alltrack får mittkrockkudden som standard från och med vecka 48. För närvarande erbjuds versionerna GTE, GTI, R, Sportscombi (även R-Line och R) och Alltrack på den svenska marknaden.